Wednesday, May 14, 2014

tok...

ingat lagi waktu tu aku ditugaskan oleh ayah aku untuk jaga tok kat hospital.
aku ngan sepupu aku, aini.
waktu tu akuu tengah cuti sem dua minggu ja.
matrik.
sehari ja aku jaga tok.
tok sakit kencing manis.
dah lama kot. 
ingat lagi aku ngn aini papah tok gi toilet.
tok cakap nak buang.
tapi x sempat. adushh..
takpa. kenalah bersihkan.
takdak bau pon. 
ingat lagi aku bagi makan tok.
selimutkan tok.
waktu dokter mai bilik tok. dokter tanya macam2.
dok jawab steady ja. 
dokter check kadar gula tok makan haritu.
18
dokter cakap tinggi.
tok kna kurangkan mkn bnda manis
x silap aku tadi tok minum teh ais aku.
dia teringin. dia mintak sikit.
aku bagi ja. kesian tok.
tok selalu tanya dokter
"mak cik dah bole balik dah kot noh.
mak cik dah sihat dah"
dokter ckp x bole lagi. tok sakit lagi.
aku senyum. tapi dlm hati menangis. 
kesian tok. 
petang tu ramai ja sedara mara mai melawat tok.
bawak mcm2 buah tgn.
tok sruh buat ayaq. haha. tok ni.
macam dok rumah sndri lak. 
memang tok akan rasa mcm rumah sendiri pon.
ayah kasi tok duduk bilik vvip.
dah macam hotel. kelengkapan semua cukup.
x rasa macm dok hospital.
ayah cakap masa ni la kita nak layan mak ayh kita elok2.
apa depa mintak. jangan tangguh. bagi ja.
toksah pikiaq banyak..
bila lagi nak berbakti dekat org tua kita.
aku jaga tok sehari tu ja.
berapa hari lpas tu tok dah sihat sikit.
dokter dah bagi tok balik rumah.
wan dah rindu tok. wan x boleh hidup kalo xdak tok.
hmm..
berapa hari lepas tu jugak aku dah balik matrik.
johor. jauh.
yang aku ingat waktu jaga tok tu lah last aku jumpak tok.
...
sekarang tok dah "pergi"..
berehat buat selama-lamanya..
waktu the day tok "pergi"..
aku kat matrik. x balik
kebetulan semua adik beradik aku enam2 org cuti.
so, semua ada kat rumah.
..
first, aku call mak. nak tanya pasal balik nanti.
mak tak angkat.
waktu dekat lab kimia..
mak call balik.. 
aku x bole jawab lah. cikgu kat depan.
so, mak mesej aku tanya pasaipa..
"mak kat spital ni, tok tengah kritikal, kakwa ada apa ?" 
aku ckp nak tanya pasal urusan nak balik last nanti lah. 
"kalau mak buzy nanti kkwa tnya lain ".
"ok, nanti mak bincang ngn ayah dulu, mak bagitau lain."
...
tak lama lepastu aku dpt msej lagi dari mak.
"kakwa, tok dah kembali ke rahmatullah, sedeqahkan al-fatihah"

speechless

aku xtau nak rasa apa. macam xdak perasaan.
lama2 sikit. aku rasa terkejut.
x caya apa yg dah berlaku. rasa nak nangis
sedih yg amat. aku mintak tisu kat zariha sebelah aku.
x tahan dah. baru nak sedar.
get down from the chair, bercangkung kat lantai.
menangis dah aku dlm lab tu.
"mata ko merah la shakwa". diyana bagitau
aku tau. aku suruh diyana bagitau budak2 kelas aku.
suruh sedeqahkan al-fatihan utk tok aku.
aku x blajar kimia haritu.
nasib baik revision ja.
penting jugak tu. nak buat cmna. air mata nak keluar.
nangis jelah. teringat waktu jaga tok.
..
kakwa rindu tok
..
ayah msej "harini ayah jadi orang paling sabar"
nangis lagi aku.
kesian ayah. mak ayah dah meninggal.
mesti ayah sedih gila.
..
sekarang aku tengah cuti..
dah habis matrik.
semalam pi melawat kubur tok.
sayu.
dekat batu nisan terukir "HAJJAH CHIK BT TAIB"
tanah tu dah kering. dah berminggu2 dah.
kubur tok yang paling baru. sbb 2014..
ada rumput2 kecil tumbuh.
aku, mak, ayah, kon sedekahkan al-fatihah dekat tok.

tok..

dengar cita wan nak kawin lagi.
nak ganti tok.
wan sunyi.
haru jugak ayah n adik beradiknya dok pikiaq.
huhu. cepat sangat.
macam lawak.
memang lawak. tapi aku faham.
xpa wan. 
macam mana pon hidup mesti diteruskan.

semoga tok ditempatkan dalam kalangan org2 beriman.
al-fatihah..

No comments:

Post a Comment